Moja platforma kursów online od kuchni

Moja platforma kursów online od kuchni
Moja platforma kursów online od kuchni

Koniec roku już blisko, więc najwyższy czas na pewne podsumowanie prac nad rozwojem platformy edukacyjnej. Wielokrotnie już pisałam o tym (m.in. w poradniku Własna platforma kursów online na WordPress – jak to ugryźć), że platforma kursów online to twór składający się wielu elementów. Integracja wszystkich klocków jest dość pracochłonnym wyzwaniem, jeśli chce się mieć niestandardowe funkcjonalności. Dlatego tak ważny jest system bazowy, który pozwoli developerowi spokojnie dopisać własne funkcjonalności. Zanim zdecydowałam się na właściwy LMS spędziłam wiele tygodni na testowaniu i szukaniu fundamentu, na którym stanie moja platforma kursów online.

Kryteria wyboru?

Może być wizualnie paskudny, ale w backendzie ma robić cuda. To jest trochę jak szukanie mieszkania do remontu. Łatwiej wziąć się do roboty, gdy nie trzeba wynosić mebli, czy zdzierać tapet. LearnDash jest właśnie takim LMSem ‚bez tapet’ – wizualnie goły i wesoły.

Hosting

Platforma komercyjna kursów online działa na serwerze linuxpl.com z LightSpeed WWW, ale w międzyczasie testuję też instalację na Atthost z nginx. Od razu zaznaczam, że Linuxpl wypada  drożej w porównaniu z Atthost – chociażby ze względu na certyfikaty SSL. Gdy jesteś w posiadaniu dużej liczby domen i chciałbyś dla każdej z nich włączyć szyfrowanie, to na Atthost możesz korzystać z darmowego Let’s encrypt. Na linuxpl już takiej opcji nie ma, dodatkowo jest jeszcze opłata za IP, albo wybór SNI, który pozwala podpiąć na jednym adresie IP wiele certyfikatów SSL. W moim przypadku na linuxpl.com mam już tak to wszystko poustawiane (łącznie z własnymi skryptami…), że nie widzę potrzeby żeby to ruszać. No i czy faktycznie jest sens przenoszenia, gdy wszystko dobrze działa wyłącznie dla darmowego Let’s encrypta? To już każdy musi we własnym zakresie rozstrzygnąć.

Wiem, że są różne opinie na temat wszelakiej maści hostingów. Chociażby to, że niektórzy narzekają na support w linuxpl. Nie wiem jak jest faktycznie, bo nie korzystałam jeszcze, a mam konto od 2008 roku. Wszystko co mogłam ustawić na serwerze bez root’a (uprawnień administratora serwera) to mam skonfigurowane.  Daleka jestem więc od tego żeby dany hosting ganić lub zachwalać, bo moja konfiguracja (jak i każdego innego klienta…) jest specyficzna.

Motyw

Korzystam z motywu Hueman znajdującego się w repozytorium WordPressa. Jest lekki i bardzo szybki, a to jest najważniejsze gdy platforma jest obciążana. Motyw dość gruntownie przerobiłam pod kątem współpracy z modułem LMS: własne shortcode’y, zmieniony układ, elementy graficzne …

Motyw do współpracy z modułem LMS

Motyw do współpracy z modułem LMS

Zależało mi na tym, żeby na stronie kursu znajdowały się wyłącznie te elementy, które należą do kursu i nic poza tym. Natomiast sam wygląd platformy – tutaj raczej kwestia gustu 🙂 Nie przepadam za motywami „kombajnowymi” ponieważ są oporne przy współpracy z różnymi wtyczkami i zawsze coś nie działa.

LMS

Na samym początku Moodle, wcześniej WPLMS, od mniej więcej roku LearnDash. I to właśnie z tym ostatnim zostanę na dłużej. Patrząc na ścieżkę rozwoju tego oprogramowania już widać wyraźnie, że zostawia innych w tyle, a w roadmapie jeszcze sporo nowych funkcji do dodania. Przyznam szczerze, że zanim zdecydowałam się na zakup tej wtyczki chodziłam koło niej chyba z rok. Wszystko przez to, że na stronie demo, udostępnianej przez autorów wtyczki, niewiele widać, a w rzeczywistości dużo dzieje się od strony zaplecza. Tak naprawdę to chyba w 2017 roku najwięcej zadziało się w rozwoju tej wtyczki. Poprawki i nowe funkcjonalności wychodziły w takim tempie, że kurs o budowaniu platformy kursów online  praktycznie w 50% muszę zaktualizować.

Zamierzam trochę więcej dzisiaj napisać o tym module i nie jest to oczywiście wpis sponsorowany, nie podaję żadnych linków partnerskich itp. Dzielę się po prostu moimi rozwiązaniami. Być może ktoś szuka danej funkcjonalności i tutaj ją znajdzie.

Wtyczka LearnDash w wersji Pro pozwala na 10 instalacji, więc jeśli ktoś ma rozbudowane kursy może je umieścić na osobnych platformach. Dodatkowo w tej wersji również są dostępne statystyki aktywności uczestników kursu: kto i kiedy logował się na platformę, ile czasu spędził na przerabianiu danego tematu oraz ile etapów już ma ukończonych.

Lekcje

Widok strony z lekcją kursu na platformie LMS

Widok strony z lekcją kursu na platformie LMS

Jak w każdym dobrym LMSie, również w przypadku LearnDash istnieje podział na lekcje i tematy oraz ich kategoryzowanie. Oczywiście nie byłabym sobą gdybym nie dodała czegoś od siebie.

Brakowało mi oznaczenia typu treści, a więc wyszczególnienia treści audio, wideo, ćwiczeń itd. Z pomocą przychodzą tutaj shortcode’ y (i to jest ogromny plus dla WordPressa…) ponieważ można bardzo łatwo wklejać powtarzalny fragment kodu w różnych częściach strony. Na mojej platformie zastosowałam shortcode własnego autorstwa, ale istnieją też wtyczki z zestawem gotowych shortcode’ów do wykorzystania. Jeśli więc ktoś nie czuje się dobrze w kodzie, może jak najbardziej korzystać z tego, co już jest dostępne w repozytorium WordPressa.

Tak więc treści mogę dzielić w dowolny sposób. Mogę wyodrębnić tekst wprowadzenia, podsumowania, listy zadań, plików do pobrania. Lista zadań to osobna wtyczka o której będę mówić w dalszej części tego artykułu.

Zwykle na stronie z lekcją umieszczam blok z wprowadzeniem oraz listą zadań. W dalszej części znajduje się podział na poszczególne tematy. Taki podział nie jest konieczny jeśli lekcja nie jest jakoś szczególnie rozbudowana.

Tematy

Widok strony z tematem lekcji na platformie LMS

Widok strony z tematem lekcji na platformie LMS

Na podstronie z tematem lekcji można umieszczać wszystko to, co da się umieścić na zwykłej stronie WP (oczywiście na stronie z lekcją też…). Tak więc mogę osadzać wideo, audio, dokumenty, formularze, dowolne shortcode’y różnych wtyczek. U mnie na stronie tematu lekcji jest np. klip wideo oraz pliki do pobrania. W przypadku plików do pobrania wykorzystuję wtyczkę WordPress Download Manager, która pozwala dodatkowo ustawić uprawnienia dostępu do plików.

Tutaj też zastanawiam się nad zmianą formy… Multimedia są fajne, ale wyszukiwanie określonej informacji to już kłopot. Można by tutaj było umieścic bardzo krótkie filmy i dokładnie je opisywać, bądź też wykorzystać technologię interaktywnych transkryptów + napisy, czyli słynne CC (ang. closed captions). Bardziej przychylam się do tej drugiej metody – jest kosztowna, ale pozwala wprowadzić wersję wielojęzykową.

Zanim jednak przetrawię ten temat przyjęłam roboczo strategię krokową – tekst + screenshoty z opcją przewijania grafik + wideo. W obrębie kursu znajduje się wyszukiwarka WP, która wyświetla tematy powiązane z frazą. Jest to oczywiście rozwiązanie przejściowe – trochę pracochłonne, ale uważam, że nie można kurczowo trzymać się jednej metody. Trzeba badać i sprawdzać co daje najlepsze efekty.

Wykorzystuję również metodę słownikową. Nie omawiam i nie przypominam za każdym razem tych samych pojęć, ale mam je wciągnięte do słownika. Pomaga mi w tym wtyczka WordPress Tooltips. Wszędzie gdzie pojawia się dany zwrot pokazuje się chmurka z wyjaśnieniem danego terminu. Jest to też duże ułatwienie dla osób, które po raz pierwszy stykają się z danym tematem.

Metoda krokowa

Metoda krokowa

Rotacja screenshotów

Rotacja screenshotów

Metoda słownikowa

Metoda słownikowa

Jakie możliwości daje mi ten LMS?

Nie jestem w stanie przedstawić wszystkich funkcjonalności w jednym artykule, ale wymienię najważniejsze.

  • Harmonogram lekcji – każda lekcja może być odkrywana w innym dniu na dwa różne sposoby: ustawiasz datę w kalendarzu lub liczbę dni licząc od czasu rejestracji kursanta.
  • Te same lekcje w różnych kursach!!! – funkcjonalność, która nie jest dostępna tak po prostu w różnych LMSach, a pozwala na wykorzystanie tych samych lekcji, tematów, testów w różnych kursach – bez potrzeby klonowania.
  • Opcja śledzenia postępu wideo – działają tutaj różne mechanizmy, jeden z nich pozwala np. przejść do następnego etapu po zakończeniu odtwarzania filmu.
  • Prosty, wbudowany mechanizm subskrypcji – można ustawić dostęp np. na 365 dni, 60, 30 dni itd. Po upływie terminu klient musi ponownie wykupić dostęp. Możliwe jest też zastosowanie bardziej zaawansowanego modelu subskrypcji z PaidMembershipsPro lub memberPress.
  • Sprzedaż kursów z WooCommerce  lub Easy Digital Download – darmowe dodatki umożliwiają podpięcie kursów do sklepu i sprzedaż pojedynczych kursów lub pakietów kursów w taki sam sposób, jak inne produkty w sklepie. Dzięki temu można podpiąć polskie płatności i wtyczki do automatycznego fakturowania.
  • Na koniec dodam jeszcze generowanie certyfikatów, punktacja za ukończenie kursu, statystyki, raporty i cała masa darmowych i płatnych dodatków pozwalających rozszerzyć możliwości platformy

Jest więc trochę rzeczy do konfigurowania, nie trzeba ze wszystkich korzystać, ale przynajmniej jest w czym wybierać 🙂

Wtyczki do współpracy z LMSem

Aby wszystko razem mogło działać sprawnie, trzeba oczywiście doinstalować pewne rozszerzenia, np. logowanie frontend, automatyczne zakładanie konta kursanta. Podaję więc zestaw wtyczek z których korzystam:

  • Contact Form 7 – formularz zadawania pytań znajdujący się pod każdą lekcją i tematem.
  • WordPress Download Manager – pozwala na dołączanie do kursu/lekcji/tematu plików do pobrania. Wtyczka posiada mechanizm zabezpieczający przed nieautoryzowanym pobieraniem plików.
  • FV Flowplayer Video Player – player do obsługi klipów wideo (współpracuje z moimi klipami wideo na Amazon S3).
  • Lightbox – przeglądarka Lightbox dla zdjęć (wykorzystuję w metodzie krokowej).
  • Frontend Checklist – pełni rolę listy zadań.
  • WordPress Tooltips – do budowania „chmurek” w metodzie słownikowej.
  • Uncanny LearnDash Toolkit – logowanie frontend, ukrywanie/pokazywanie linków w menu, przełączenia użytkownika (idealne do testów!), przekierowania itp.

Hosting video

Pliki wideo utrzymuję na serwerach Amazona. Nie jest to popularna metoda na hostowanie plików wideo (z racji braku statystyk i różnych form zabezpieczeń…), ale sprawdza się całkiem dobrze. Jak to działa i jak się konfiguruje pisałam w artykule Jak osadzić wideo na stronie płatnego kursu w CMS WordPress?. W konfiguracji Flowplayera można ustawić czas wygasania linku, pod którym dostępny jest film. Jest to takie zabezpieczenie przed udostępnianiem plików w sieci. Warto też tutaj zaznaczyć (jeśli ktoś korzysta z tej metody…), że jeśli pauzujemy wideo i po jakimś czasie chcemy odtworzyć ponownie, system zwróci błąd – no bo link zdąży już wygasnąć…

Zaletą tego rozwiązania jest na pewno koszt. Cena jest uzależniona od stopnia wykorzystania GB i wykorzystania pasma w danym miesiącu. Nie są to duże kwoty – w zależności od miesiąca możesz płacić od kilku do kilkunastu dolarów. Dodatkowo na serwerach Amazona możesz utrzymywać pozostałe pliki – dokumenty, grafiki, backupy itp., czy podpiąć CDNa z Cloudfront.

Sprzedaż

Sprzedaż realizuję z Easy Digital Downloads. Można też korzystać z WooCommerce, ponieważ do obu tych silników sklepowych istnieją integracje. Z EDD można tworzyć warianty cenowe kursu, natomiast do WooCommerce jest więcej wtyczek realizujących kwestie księgowe i marketingowe, więc tutaj wybór jest podyktowany indywidualnymi preferencjami. Mój zestaw wtyczek do obsługi sprzedaży wygląda następująco:

Sprzęt i oprogramowanie do nagrywania i montażu screencastów

Blue Yeti Pro

Blue Yeti Pro

Obecnie używam mikrofonu pojemnościowego na USB Blue Yeti Pro z wyjściem XLR (można podłączyć do miksera, żeby uzyskać jeszcze lepszą jakość dźwięku). Wcześniej korzystałam z Beringhera C1-U, ale Blue Yeti jest zdecydowanie lepszy… i droższy oczywiście (ok. 1200zł). Mam odsłuch z mikrofonu – mogę podłączyć zwykłe słuchawki i słyszę równolegle swój głos w trakcie nagrywania. Dobry mikrofon to drastyczna redukcja czasu, jaki trzeba poświęcić na obróbkę dźwięku. Jeśli więc zastanawiasz się w co zainwestować przy produkcji kursów wideo, zdecydowanie polecam zainwestować w dobry sprzęt audio. Aaa… i do kompletu używam jeszcze pop filtra.
Dodatkowo cenię sobie kierunkowość dźwięku – mogę ustawić tak, żeby zbierał dźwięk z całego pomieszczenia, albo np. tylko z przodu.

Jeśli chodzi o oprogramowanie – używam darmowego Audacity. Jest to naprawdę świetny program, ma masę filtrów, którymi można podkręcić jakość dźwięku. Można nałożyć kilka ścieżek dźwiękowych jednocześnie, np. podstawić tło muzyczne pod ścieżkę z narracją, nałożyć efekt ściszania, zwiększania głośności dźwięku. Jak na darmowe oprogramowanie, jest to całkiem niezły kombajn.

Audacity

Audacity

Jeśli chodzi o zgrywanie pulpitu używam programu Camtasia. Jest to program płatny na platformę Windows i Mac, którego koszt na chwilę obecną wynosi niecałe $200.  Polecam go, ze względu na genialne możliwości edycyjne…  Chodzi mi tutaj o opisywanie wideo dodatkowymi komentarzami, o możliwość przybliżania fragmentów ekranu, nakładania napisów, nakładania różnych, ciekawych efektów. Jednocześnie daje bardzo dobrą jakość wideo, przy stosunkowo niewielkim rozmiarze pliku – i to jest chyba jedna z ważniejszych funkcji, które spełnia ten program.

Co w 2018?

Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie separacja serwisów: osobny do sprzedaży, osobny do e-learningu przy czym rejestracja w obu tych serwisach i przypisanie kursów do klienta odbywałoby się w sposób automatyczny. Mam plan na wtyczkę i w Q1 2018 zamierzam się za to zabrać.

Kolejna rzecz to interaktywne wideo, transkrypcja oraz metody sprawnej aktualizacji kursów. W mojej branży tak wszystko szybko się zmienia, że zanim ukończę jeden kurs już wymaga aktualizacji 🙂

Rozbudowa kursu meetWordPress o tworzenie motywów i wtyczek – sporo osób pyta o taki kurs, który pozwalałby kursantowi nie tylko na budowanie strony pod kątem własnych potrzeb, ale też dla innych. Więc w Q2 2018 zaczynam walkę z frontendem (HTML, JS, CSS) oraz backendem (PHP, MySQL).

Pełna automatyzacja platformy z wyjątkiem wsparcia – tutaj tradycyjne wsparcie mailowe rządzi. Kto by chciał gadać z automatami i botami?

Tematy są na tyle ważne i obszerne, że spokojnie mam czas wypełniony do końca 2018 🙂

 

Marzena Fąfara

W branży IT od 1998 roku. Projektantka aplikacji internetowych (głównie do celów edukacyjnych), dzieli się wiedzą odnośnie budowania kursów online oraz tworzenia materiałów szkoleniowych, testów i elementów interaktywnych.

Może Cię też zainteresować...

Privacy Policy Settings